Akhenaton’un Duası ve Kutsal Kitaplarda Benzerlikler
Mısır firavunu Akhenaton (IV. Amenhotep), MÖ 14. yüzyılda Aton adını verdiği tek bir güneş tanrısına tapınmayı başlatan bir reformcu olarak bilinir. Onun yazdığı “Hymn to the Aten” (Aton İlâhisi), yaratıcı bir tanrıya duyulan hayranlığı ve minnettarlığı yansıtır. İlahi, tek tanrılı dinlerin kutsal kitapları olan Tevrat, İncil ve Kur’an’daki ifadelerle çarpıcı benzerlikler taşır.
Örnek Benzerlikler:
1. Akhenaton’un İlâhisi:
• “Sen gökleri ve yeri yarattın, insanları ve hayvanları hayat veren sensin.”
• Tevrat (Yaratılış 1:1): “Başlangıçta Tanrı gökleri ve yeri yarattı.”
• Kur’an (Enbiyâ 21:30): “Göğü ve yeri birleştiren Allah’tır, onları birbirinden ayırdı.”
2. Işık ve Hayat:
• Akhenaton: “Işığın her yere yayıldığında, bütün yaşam seninle uyanır.”
• İncil (Yuhanna 1:4-5): “Hayat O’ndaydı ve bu hayat insanların ışığıydı.”
Bu benzerlikler, antik Mısır’ın dini anlayışlarının sonraki tek tanrılı dinler üzerindeki etkisini düşündürür.
Mısır Ölüler Kitabı ve Cennet Kavramı
Mısır Ölüler Kitabı, ölen kişinin ruhunun ahiretteki yolculuğunu anlatan bir rehberdir. Bu yolculukta, ruhun “Maat’ın Terazisi” üzerinde tartılması öne çıkar. Kalp, adaletin ve doğruluğun sembolü olan tüy ile tartılır. Eğer kalp hafifse, ruh cennete, yani Aaru Tarlaları’na kabul edilir. Eğer değilse, ruh yok edilir.
Benzerlikler:
1. İslam’daki Mizân (Terazi): Kur’an’da, kişinin amellerinin kıyamet günü tartılacağı belirtilir:
• Kur’an (Zilzal 99:7-8): “Kim zerre kadar hayır işlerse, onu görür. Kim zerre kadar kötülük işlerse, onu görür.”
2. Hristiyanlık ve Cennet: İncil’de, ruhun doğru yolda olduğu takdirde Tanrı’nın krallığına kabul edileceği belirtilir.
3. Yahudilik: Tevrat’ta ve Yahudi inanışında, kişinin doğru yaşam sürmesi cennette ödüllendirileceği bir sonsuz hayatla ilişkilendirilir.
Sırat Köprüsü ve Antik İnançlar
İslam’a göre, cennete giden yol Sırat Köprüsü’nden geçmeyi gerektirir. Bu köprü, kişinin amellerine göre ince veya geniş olur. Günahkarlar köprüden düşerken, salihler rahatça geçer.
Mısır Ölüler Kitabı ile Bağlantı:
• Ölümden sonraki yolculuk ve terazide tartılma, Sırat Köprüsü’nün kavramsal atası olabilir.
• Hem Mısır hem de İslam inançlarında doğru yaşam ve ahlaki adalet, ruhun nihai kaderini belirler.
Zerdüştlük’te Çinvat Köprüsü:
Zerdüşt inancında da benzer bir köprü (Çinvat Köprüsü) yer alır. İyi olanlar geniş bir köprüden geçerek cennete ulaşırken, kötü olanlar dar bir köprüden düşer.
Bu benzerlikler, farklı inanç sistemlerinde ölümden sonra yargı ve cennet kavramlarının ortak bir kültürel kökene işaret ettiğini gösterir.
Hashtagler:
#Akhenaton #MısırÖlülerKitabı #Tevrat #İncil #Kur’an #Panspermia #SiratKöprüsü #Mitoloji #DinlerTarihi #AntikMısır
Kaynaklar:
1. Akhenaton ve Aton İlâhisi:
• Assmann, Jan. The Search for God in Ancient Egypt (Cornell University Press, 2001).
• Lichtheim, Miriam. Ancient Egyptian Literature: Volume II (University of California Press, 1976).
2. Mısır Ölüler Kitabı:
• Faulkner, Raymond O. The Egyptian Book of the Dead (Chronicle Books, 1994).
• Hornung, Erik. The Ancient Egyptian Books of the Afterlife (Cornell University Press, 1999).
3. Cennet ve Terazi Kavramı:
• Kur’an: Zilzal 99:7-8, Enbiyâ 21:30.
• İncil: Yuhanna 1:4-5.
• Tevrat: Yaratılış 1:1.
4. Sırat Köprüsü ve Çinvat Köprüsü:
• Boyce, Mary. Zoroastrians: Their Religious Beliefs and Practices (Routledge, 2001).
• Eliade, Mircea. The Sacred and the Profane (Harcourt Brace Jovanovich, 1959).
5. Dinlerarası Benzerlikler ve Panspermia:
• Joseph, R. Astrobiology, Cosmology, and the Origin of Life (Cosmology Science Publishers, 2010).
• Assmann, Jan. Religion and Cultural Memory (Stanford University Press, 2006).